Titbits From Abroad
RSS RSS napište nám

Washington Post: Chomout diplomů na úvěr

High student debt is dragging down the U.S. economy

Kdo neměl jinou možnost, je na tom hůř než vrstevníci i ve třiceti

„Dnes je méně pravděpodobné, že si mladí Američané vezmou úvěr na koupi domu nebo auta. Jeden z možných důvod? Jsou přetíženi dluhy ze studií,“ píše americký deník Washington Post.

Vychází z právě zveřejněné studie newyorské filiálky Federálního rezervního systému.  Ta konstatuje, že loni bylo ještě dřív, než vstoupili do aktivního života, zatíženo závazky ze studia už plných 43 procent Američanů do 25 let. Před deseti lety to bylo 25 procent. Tehdy dlužili v průměru 10.649 dolarů. Dnes už to je 20.236 USD.

Studie ukazuje i jinou příznačnou změnu. Dřív byl vysokoškolský diplom natolik markantním zvýhodněním, že ani úvěr, tou či onou měrou financující studia, nebyl překážkou dalšího budování stabilní existence. Jedno z docela přehledných měřítek skýtal podíl těch, kdo ve věku třiceti let bydleli pod vlastní střechou (pořizovanou téměř výlučně na hypotéku). Nejen vysokoškoláci obecně – ale i jmenovitě ti, kdo studia absolvovali na úvěr – v tom vždy figurovali nad průměrem svého ročníku.

Dnes už neplatí ani to. Zhruba od roku 2011 jsou na tom ti, kdo splácejí studentský úvěr, naopak hůř.  Méně než jejich méně vzdělaní vrstevníci - Washington Post obojí ilustruje i graficky – mají i osobních vozů, které se v USA kupují také hlavně na úvěr.

Meta Brown a Syndee Caldwell, autoři citované studie, nabízejí dvě možná vysvětlení:

- buď si ti, kdo mají na krku nezanedbatelný dluh dřív, než dostanou první výplatu, na další dluhový chomout troufají méně, než tomu bývalo dosud;

- anebo klesá i vůle bank jim ho poskytnout (studie totiž zjišťuje, že mladí Američané, zatížení už dluhem ze studií, mají s obsluhou dalších závazků větší potíže, a tím snáz se propadají i do dlužnické delikvence).

Ať tak či onak, dovozuje Washington Post, bude to mít citelné důsledky pro celou americkou ekonomiku. Právě prodeje domů, bytů a automobilů „bývaly velkým tahounem ekonomického růstu“. Z poklesu, do nějž je zahnala ekonomická krize, se na původní úroveň nedostaly dodnes. Jestliže například nových aut se v zemi prodávalo po celou minulou dekádu v průměru 16,6 milionu, nejoptimističtější odhady na letošní rok hovoří o 15, maximálně 15,5 milionech. „Pokud se mladí Američané z těchto trhů stahují, mohou přispět k dalšímu zpomalení“ celé ekonomiky.       

Lochneska, privatizující výnosy – a znárodňující rizika i náklady – se vyklání do morbidního úhlu. Trestá i stále víc těch, které dřív privilegovala. Svazuje ruce právě těm, kdo se dřív s čerstvým stavěli na vlastní nohy. Sumy, které na startu do života investovali, byly vždy velice významnou položkou agregátní poptávky. Teď, kdy ji paralyzuje už pátý rok krize, bude ten výpadek znát o to víc.